zaterdag 10 september 2011

Belastingteruggave wordt gestort op verkeerde bankrekening

Wat kunt u doen indien uw belastingteruggave door de belastingdienst is gestort op de verkeerde bankrekening?

Beoordeling door de Nationale Ombudsman van de procedure die door de belastingdienst wordt gevolgd, gepubliceerd op 22-08-2011.

Het zal je maar gebeuren. Na lang wachten ontvangen je de belastingaanslag met daarop de verwachte teruggave en dan blijkt dat de aanslag een bankrekeningnummer vermeldt dat niet van jou is. Mogelijk is het een verkeerd nummer omdat een tikfout is gemaakt bij het invullen van dit nummer in de aangifte. Of het rekeningnummer is van een persoon of werkgever waarmee je inmiddels niet meer het allerbeste contact hebt. Wat zijn dan de regels?

De belastingdienst maakt de belastingteruggave over op de rekening die bij hen bekend is. Hiervoor kijken ze naar het rekeningnummer wat ze in voorgaande jaren hebben gebruikt. Is dit rekeningnummer gewijzigd dan dien je dit zelf aan de belastingdienst mede te delen. Je kunt dit vermelden in de aangifte zelf maar om te voorkomen dat de belastingdienst hier overheen kijkt, hetgeen helaas wel eens gebeurt, is het aan te raden een apart verzoek hiertoe bij de belastingdienst in te dienen. Heb je niet eerder aangifte gedaan zorg dan dat je het rekeningnummer goed controleert voordat je de aangifte indient. Als het rekeningnummer is gewijzigd informeert de belastingdienst je daarover in een aparte brief.

Wat nu als je bent vergeten om de wijziging door te geven of een tikfout hebt gemaakt?

De belastingdienst maakt dan gewoon de teruggave over op de verkeerde bankrekening. De belastingdienst heeft hiermee bevrijdend betaald. Zij hebben in principe aan hun verplichting voldaan. Zij zullen dan niet alsnog de teruggave aan jou direct overmaken. Dit wordt wellicht anders indien ze zelf een heel verkeerd rekeningnummer hebben gebruikt, maar dat komt naar mijn mening zelden tot nooit voor.

Controleert de bank dan niet of de naam van de ontvanger overeenkomt met de naam op de betalingsopdracht van de belastingdienst?

Vroeger toen de overmakingen nog per check of accept giro gebeurden werd nog wel gecontroleerd of de naam van de ontvanger overeenkwam. Het kon dan ook wel even duren voordat de betaling was verricht. Deze tijd is inmiddels achter ons. Tegenwoordig willen we dat betalingen heel snel worden gedaan, bij voorkeur in real time. Hoe sneller hoe beter. Internetbankieren geeft ons die mogelijkheid. De snelheid gaat wel ten koste van de controle. Banken krijgen miljoenen opdrachten per dag en kunnen dus niet meer diepgaand elke overboeking controleren. Als het overboekingen betreft tussen klanten van eenzelfde bank kan de bank deze controle vaak toch nog wel uitvoeren, maar als er sprake is van verschillende banken dan gebeurt dit in principe niet. Dit staat ook in de algemene voorwaarden van een bank en hiertegen kan dus weinig richting de bank zelf worden gedaan.

Maar er is sprake van een zogenaamde onverschuldigde betaling. Kan de belastingdienst het geld dan niet gewoon terugboeken?

Voor de belastingdienst is er geen sprake van een onverschuldigde betaling. Zij hebben bevrijdend betaald aangezien de betaling is gedaan op het bij hen bekende nummer en zij stellen dat het de verantwoording van de belastingplichtige is ervoor te zorgen dat de belastingdienst beschikt over het juiste rekeningnummer. De belastingdienst zal de teruggave dan ook niet kunnen terughalen. "…

In meer formele bewoordingen: Uitbetalingen die het gevolg zijn van een onjuiste aanwijzing door de belastingschuldige, blijven voor diens rekening (art. 7a Leidraad Invordering 2008). De ontvanger beroept zich in dat geval op het bevrijdende karakter van de (uit)betaling (art. 6:34 BW).

Is er dan echt niets te doen?

Gelukkig wel. Neem in ieder geval meteen contact op met de belastingdienst en laat het niet weken wachten. De belastingdienst zal dan nakijken aan wie is betaald. Als de betaling is gedaan aan een persoon die bij hen bekend staat als (fiscale partner) of indien betaald is aan de werkgever of curator dan stellen zij dat je met de betaling bent gebaat en zal verder niets worden ondernomen. Is dat niet het geval dan zal de belastingdienst in eerste instantie proberen te bemiddelen. Dit betekent dat ze (binnen 10 dagen) contact opnemen met degene die de teruggave heeft ontvangen met de mededeling dat de teruggave voor jou was bedoeld en verzoeken het geld (binnen 14 dagen) terug te storten naar de belastingdienst. De belastingdienst kan dit echter niet afdwingen. Dus als blijkt dat de betreffende persoon het geld niet wil terugstorten dan eindigt daarmee de bemiddeling door de belastingdienst. De belastingdienst zal dan aangeven dat je zelf het geld maar moet terughalen. Daartoe zullen zij de contactgegevens verstrekken van deze persoon. Je moet dan zelf verder contact opnemen en eventueel naar de rechter stappen op grond van onverschuldigde betaling dan wel onrechtmatige verrijking.

De Ombudsman heeft deze week bepaald dat de handelingswijze van de belastingdienst wat hem betreft acceptabel is en dat ook het verstrekken van persoonsgegevens te rechtvaardigen is.

Tips voor de belastingplichtige

  • Zorg ervoor dat de belastingdienst steeds het juiste rekeningnummer heeft. Is voorheen altijd het rekeningnummer van je (ex-)partner gebruikt zorg er dan voor dat dit bij de belastingdienst wordt gewijzigd. 
  • Check het rekeningnummer dat is vermeld op de uitnodiging voor het doen van aangifte.
  • Blijkt dat de teruggave is gestort op een verkeerd nummer neem dan meteen contact op met de belastingdienst.
Overweging voor de belastingdienst

De aanslag vermeldt het bankrekeningnummer waarop de teruggave wordt gestort. Momenteel is de teruggave vaak al gestort op het moment dat de belastingplichtige de aanslag ontvangt. Wellicht is het te overwegen de uitbetaling te vertragen en bijvoorbeeld te verrichten een paar dagen nadat de aanslag door de belastingplichtige is ontvangen. Dit geeft de belastingplichtige nog de tijd om te reageren. Uiteraard zijn de meeste belastingplichtigen gebaat bij een snelle uitbetaling. Vandaar de overweging om de termijn slechts een paar dagen te laten zijn. Hiermee kan de belastingplichtige uitbetaling dan nog voorkomen. Dit vereist wel snelle actie van de belastingplichtige maar deze kan altijd nog terugvallen op de huidige standaardprocedure. Tevens vereist het toegang van de betreffende belastingdienstmedewerker in de nodige systemen. Hier zal het grote probleem liggen. Zodra immers tot uitbetaling is besloten of de aanslag is aangemaakt dan wordt dit verzorgd door een andere eenheid binnen de belastingdienst. En hoe meer personen er bij betrokken zijn hoe langer de communicatie duurt. Het is dus maar een overweging. Maar zoals hiervoor al aangegeven draait het tegenwoordig allemaal om snelheid. Wij willen dat geld zo snel mogelijk wordt overgemaakt, maar we moeten dan wel rekening houden met een bepaalde foutmarge. Dus mijn verwachting is dat het huidige systeem niet snel zal worden gewijzigd.

Dat een en ander toch vervelend kan uitlopen blijkt uit het geval waarin de belastingplichtige niet meer in Nederland woonachtig was en ook niet beschikte over een Nederlandse bankrekening. Helaas kan een buitenlandse bankrekening ook niet in de aangifte worden vermeld en moet dit via een aparte procedure verlopen. Daarnaast duurt uitbetaling op een buitenlandse rekening vaak maanden langer dus werd besloten om het bankrekeningnummer van de werkgever te vermelden als rekeningnummer voor de teruggave. Dus zo kon het gebeuren dat de teruggave inderdaad werd gestort op het rekeningnummer van de werkgever. Echter, de werkgever was inmiddels failliet gegaan. De teruggave viel dus in de faillissementsboedel. De curator bevestigde de ontvangst van de teruggave en erkende ook dat deze voor de ex-werknemer was bestemd. Echter door het faillissement en de negatieve boedel zal de curator niet meer in staat zijn om de teruggave ooit nog door te sturen. Dus als je een rekeningnummer van een ander gebruikt, houd dan rekening met mogelijke gevolgen.

En wil je de belastingteruggave snel ontvangen, doe dan tijdig aangifte of verzoek een voorlopige teruggave.

18 opmerkingen:

  1. van mij is door de belasting een bedrag van meer dan 2000 euro gestort op geheel verkeerd nummer, bedrag is na 3 dagen direct aan belasting teruggestort op 15 aug. Daarvan ook netjes een brief van storter ontvangen met bevestiging van terugboeking. Belastingdienst heeft het bedrag al terug ontvangen sinds 16 aug 2012. Nog steeds is de belastingdienst bezig het te storten op het nu juiste rekeningnummer...dit duurt al bijna 2 maanden. Erg vlot gaat het niet bij de belasting na gemaakte fouten. 3x persoonlijk bezoek aan belastingdienst, 7 x telefonisch contact, 4x brief , vervolgakties van belasting loopt niet soepel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hier nog 1 heb allang een ander rekeningnummer storten ze gisteren op een andere rekening nummer ik zit nu in de shit geen eten geen huur te betalen wtf belasting gebeld kunnen ze niks aan doen nou sorry hoor wat voor rechten hebben de burgers zelf niks nada

      Verwijderen
  2. Inderdaad. Als er een betaling op een verkeerde rekening heeft plaatsgevonden dan kan de correctie hiervan zeker op zich laten wachten. Betalingen vinden plaats vanuit de Centrale Betalingsadministratie in Apeldoorn en handmatige handelingen vragen vaak veel tijd. Hoe meer op de belastingdienst wordt bezuinigd hoe erger dit waarschijnlijk zal worden. Ook vanuit ons kantoor moeten we regelmatig meerdere keren bankgegevens van een klant doorgeven voordat de uitbetaling daadwerkelijk plaatsvindt waarbij het soms zo lang duurt dat de klant gaat denken dat wij het geld inmiddels hebben opgemaakt. Heel vervelend.

    Misschien eens de belastingdienst in gebreke stellen en een uiterste termijn voor uitbetaling stellen. Misschien werkt dreiging met een dwangsom nog (als dit al van toepassing zou zijn), zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/niet_met_ons_eens/klachten_en_geschillen/dwangsom_eisen_2/dwangsom_eisen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik blijk, na een brief van de belasting meer dan €8000,00 ontvangen te hebben van een ander persoon.
    Ik kijk bijna nooit meer op mijn rekeningoverzicht, en je krijgt geen afschriften thuis.
    Inmiddels blijkt het juist te zijn, en staat het al bijna 3 maanden op mijn rekening.
    Ze vragen nu om het terug te storten op een rekening van de belasting.
    Ik wil rechtstreeks contact met de benadeelde, om dit samen op te lossen.
    Is dit logisch, of zit hier een gevaar in?
    Pep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is hier sprake van een onverschuldigde betaling door de belastingdienst aan u. Het ligt dan ook in lijn om de betaling terug te betalen aan de belastingdienst. U heeft geen "relatie" met de persoon voor wie het geld eigenlijk bestemd was. Bovendien kan discussie ontstaan indien u het geld rechtstreeks overmaakt aan degene voor wie het bestemd zou zijn, als u al weet wie het is. U wilt niet in de situatie komen, verwacht ik, dat u twee keer moet betalen. Een keer vrijwillig aan de andere persoon en nog een keer aan de belastingdienst omdat zij niet akkoord gaan met uw rechtstreekse betaling aan de andere persoon. Met terugstorting aan de belastingdienst bent u "zeker" van toekomstige discussies verlost. Bovendien zal de belastingdienst geen informatie verstrekken over de andere persoon, dit is in strijd met de privacy wetgeving. Al is er waarschijnlijk bij de betaling al wel beperkte informatie verstrekt zoals het BSN dat is verwerkt in het aanslagnummer. Ik kan me voorstellen dat u het ook niet prettig zou vinden als u zou worden benaderd door een onbekend persoon met de mededeling dat hij een belastingteruggave van € 8.000 voor u heeft ontvangen. Ik zou het zelf niet prettig vinden als een ander inzicht zou krijgen in mijn financiele situatie, gebaseerd op die teruggave, hoe goed de bedoelingen van die persoon ook zijn. Het kan bovendien ook zo zijn dat de belastingdienst het bedrag ook reeds heeft betaald aan die andere persoon. Als u dat ook doet, dan heeft hij het bedrag twee keer ontvangen en moet de belastingdienst weer bij hem terugvorderen. Dus terugbetaling aan de belastingdienst lijkt mij het meest verstandige.

      Verwijderen
    2. Wat nu als de foutieve terugbetaling het gevolg is van fraude? BP heeft recht op teruggaaf. BD zend BP formulier met verzoek om opgaaf reknr. Dit formulier is onderschept door iemand met frauduleuze intenties, vult zijn reknr in en BD betaalt op dat reknr. BP weet van niets. Kan BD zich in uw opinie dan nog verschuilen achter de stelling dat zij bevrijdend heeft betaald? Dat stelt zij nl wel, maar voelt zo onredelijk.

      Verwijderen
    3. Bij fraude lijkt het mij dat de belastingdienst moet aantonen dat ze bevrijdend hebben betaald. En ook dat het formulier dat ze hebben ontvangen daadwerkelijk van u afkomt. Dit toont maar weer aan hoe belangrijk het is dat naam en rekeningnummer worden gematcht.

      Verwijderen
  4. Ik heb een brief van de belastingdienst ontvangen met daarin de mededeling dat ik op 15-11-2012 1440 euro op mijn rekening te hebben ontvangen maar ik heb helemaal niets van de belastingdienst ontvangen en het rekeningnummer wat in de brief staat is ook niet van mij,nu moet ik bewijzen na contact met de belastingdienst dat het niet mijn rekening is.
    Wat moet ik nu?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uit het rekeningnummer zou moeten blijken bij welke bank de rekening loopt. Wellicht kan de bank dan verklaren dat de rekening niet van u is maar van iemand anders. Daarnaast is het de vraag hoe de belastingdienst aan het verkeerde bankrekening is gekomen. Dan zouden ze een wijzigingsverzoek moeten hebben ontvangen. Daar zouden ze een kopie van moeten hebben.

      Verwijderen
  5. Ik vind sowieso dat de hele procedure omtrent rekeningnummers bij de belastingdienst rammelt. Ik doe inmiddels al meer dan 10 jaar netjes aangifte en heb dit ook altijd met hetzelfde bankrekeningnummer gedaan. Dit is dus al meer dan 10 jaar bij ze bekend.

    Dit jaar heb ik voor het eerste voorlopige teruggaaf aangevraagd (ivm. een koophuis en dus HRA). En nu kreeg ik bij de aanslag ineens een formulier om mijn rekeningnummer bekend te maken :S. Met ook de mededeling dat, na het retour ontvangen van het ingevulde formulier, de teruggaaf binnen 2 weken zou starten.

    Ten eerste: waarom moet dit in hemelsnaam nog met een papieren formulier in een tijd van DigiD en geautomatiseerde systemen? Vervolgens wordt mede gedeeld het formulier duidelijk in te vullen, "want het wordt automatisch verwerkt". Right, wat is dan het nut van een papieren formulier?

    Je kan tegenwoordig een scale aan zaken (ook vertrouwelijke zaken) regelen via DigiD. Waarom is het niet gewoon mogelijk om via die weg direct je rekeningnummer in te zien en te wijzigen? Volgens mij is dat toch echt sneller, efficienter en minder foutgevoelig (verkeerde herkenning van handschrift bijvoorbeeld).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt inderdaad. De procedures zijn weer veranderd. Te vaak is de belastingdienst geconfronteerd met malafide adviseurs die voor honderduizenden Euro's teruggaven en toeslagen hebben aangevraagd buiten medeweten van de "klant" en al het geld op hun eigen rekening hebben laten storten. Sinds dit jaar is dan ook bepaald dat het niet langer mogelijk is om het bankrekeningnummer te vermelden in de aangifte of aanvraag. In plaats daarvan gaat de belastingdienst rechtstreeks de belastingplichtige benaderen. En dat leidt dus tot extra brieven. Maar ja, liever dat dan dat de teruggave aan een ander wordt overgemaakt. Maar ik kan begrijpen dat het vreemd overkomt als je al jaren dezelfde bankrekening gebruikt voor de teruggaven van de belastingdienst. Wat betreft de DigiD geef ik je zeker gelijk, het zou toch makkelijker moeten kunnen. Daar is DigiD toch voor uitgevonden. Maar we gaan nog te snel. Ik verwacht dat dit op niet al te lange termijn mogelijk wordt. Daarnaast wordt gewerkt aan een burgerportaal dat zal gaan fungeren als communicatiemiddel tussen burger en overheid. Nu moet de aangifte bijvoorbeeld nog via een te downloaden programma worden ingevuld, binnen enkele jaren kan dit gewoon online, via de portaal waarbij ook over andere zaken met de overheid kan worden gecommuniceerd en waarbij aanslagen etc. kunnen worden ingekeken. Dus we zitten even in een overgangsperiode.

      Verwijderen
  6. Ik krijg maandelijk mijn voorlopige inkomstenbelasting gestort.
    In jan, feb april is dat goed gegaan.
    In maart heb ik het niet ontvangen. Na heel wat telefoontjes met de belastingdienst blijkt dat het in maart naar een ander rekeningnummer is gegaan.
    Ze zouden dit uitzoeken.
    Nu heb ik vandaag een brief gekregen dat uit controle blijkt dat ik zelf het rekeningnummer gewijzigd heb, echter heb ik dit niet.
    Ze gaan aan de persoon vragen omdit terug te storten en als deze dst niet doet, verstrekken ze mij de contact gegevens van deze persoon.
    Echter heb ik mijn rekeningnummer niet gewijzigd, ik ga morgen gelijk bellen dat ik wil dat ze dit aantonen. ook heb ik de vraag hoe het kan dat in jan, feb en april goed gaat, en maart niet.
    Terwijl ik mijn rekeningnummer niet gewijzigd heb, en stel ik had dit gewijzigd, dan was de betaling van April ook fout gegaan, terwijl deze goed is gegaan. begrijp er niks van en vind het vermoeiend worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik krijg maandelijk mijn voorlopige inkomstenbelasting gestort.
    In jan, feb april is dat goed gegaan.
    In maart heb ik het niet ontvangen. Na heel wat telefoontjes met de belastingdienst blijkt dat het in maart naar een ander rekeningnummer is gegaan.
    Ze zouden dit uitzoeken.
    Nu heb ik vandaag een brief gekregen dat uit controle blijkt dat ik zelf het rekeningnummer gewijzigd heb, echter heb ik dit niet.
    Ze gaan aan de persoon vragen omdit terug te storten en als deze dst niet doet, verstrekken ze mij de contact gegevens van deze persoon.
    Echter heb ik mijn rekeningnummer niet gewijzigd, ik ga morgen gelijk bellen dat ik wil dat ze dit aantonen. ook heb ik de vraag hoe het kan dat in jan, feb en april goed gaat, en maart niet.
    Terwijl ik mijn rekeningnummer niet gewijzigd heb, en stel ik had dit gewijzigd, dan was de betaling van April ook fout gegaan, terwijl deze goed is gegaan. begrijp er niks van en vind het vermoeiend worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is inderdaad wel heel erg vreemd en voor mij ook onverklaarbaar helaas. Het is inderdaad goed om hen te verzoeken om aan te tonen dat u een wijziging zou hebben ingediend. Van het verzoek hiertoe zouden ze een kopie moeten hebben.

      Verwijderen
  8. In februari 2012 had ik ineens een teruggave van de belasting op mijn rekening staan. Krijg ik dit nu altijd in februari naast de terugave inkomstenbelasting die ik ergens in juli ontvang

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat hangt ervan af waarom er een teruggave is betaald. Maar waarschijnlijk is de definitieve aanslag 2010 opgelegd en is gebleken dat u nog recht had op een aanvullende teruggave boven op de voorlopige teruggave die u reeds in juli 2011 hebt ontvangen. Het kan ook een voorlopige teruggave voor 2012 zijn. Het zal toch niet een voorlopige teruggave voor 2011 zijn, ook niet als u de aangifte 2011 al in januari 2012 had ingediend. Zo snel is de belastingdienst niet volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vanaf 20 feb kijk ik al op mijn rekeningen of mijn toeslagen al zijn overgemaakt. Gisteren ging ik inloggen bij mijn toeslagen digid en nu blijkt dat de belastingdienst zomaar mijn rekeningnummer heeft gewijzigd naar een rekeningnummer wat niet in gebruik is door mij. Dit rekeningnummer staat zelfs op naam van (van mij en) mijn ex-partner. Dit rekeningnummer van de rabobank staat gekoppeld aan ons oude (verkocht in Januari 2014) huis. Het huis is met een restschuld verkocht en alles wat er op die rekening wordt gestort krijgen we niet meer terug. Dit terwijl mijn toeslagen nog nooit op die rekening zijn overgemaakt, maar altijd op mijn eigen prive rekening van de ABN! Uiteraard heb ik gelijk gebeld gister met de belastingdienst maar zij vertellen mij dat er een wetswijziging in dec 2013 is geweest en dat de computer willekeurig voor iedereen 1 rekeningnummer heeft gekozen om daar voortaan het geld op over te maken, dit zonder toestemming of navragen bij de klant of dit akkoord is. Zij gaan mij nu een brief met instructies sturen en ik mag zelf met de Rabobank gaan afhandelen om mijn geld terug te krijgen/ te laten storten naar de belastingdienst (iets wat dus niet gaat gebeuren ivm de restschuld op die rekening) waarna zij het weer naar mij gaan doorstorten. Oftewijl ik moet hun fout recht zetten om zo mijn geld te kunnen krijgen. Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebondenbudget. Dit kan toch niet kloppen dat dit zomaar mag? En al helemaal niet naar een rekening die ook op naam van iemand anders staat? Voor een wijziging van rekeningnummer moet ik toch mijn digitale handtekening voor zetten?! Het gaat om meer dan 400 euro... Hoe moet ik mijn huur en kosten nu betalen? Wie kan mij helpen wat te doen hier?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een puinhoop bij de uitbetaling van toeslagen momenteel. Dat is ook de reden waarom staatssecretaris Weekers is opgestapt. Door te late en verkeerde uitbetaling van toeslagen komen heel veel mensen financieel in de knoei. Hopelijk kan de nieuwe staatssecretaris dit oplossen al geeft uw reactie weinig hoop. Principe is dat u mag aangeven op welke rekening de toeslagen worden gestort. Nieuw beleid is echter dat er nog maar sprake van 1 rekening voor teruggave kan zijn. Blijkbaar hadden ze de Rabobank rekening nog in hun systeem staan, vervelend dat ze nu juist die rekening hebben gekozen voor teruggave. Ik zou ook verwachten dat ze de rekening zouden blijven gebruiken die actief wordt gebruikt en niet een "oude" rekening. Ik verwacht inderdaad niet dat de Rabobank geld zal terugstorten als u nog een uitstaande schuld bij hen hebt staan. Dus maar zo snel mogelijk de belastingdienst informeren over het correcte bankrekeningnummer en nog maar eens aangeven dat hun beslissing onterecht was, zeker gezien de rekening ook op naam van uw ex-partner staat, die niets met de toeslagen te maken heeft waarschijnlijk.

      Verwijderen